11.12.2023
Spravodaj ÚRSO Ombudsmana_4

Vážení odberatelia,

Energetický ÚRSO Ombudsman sa v súčasnosti často stretáva s podnetmi na uzatváranie zmlúv na doplnkové služby k existujúcim zmluvám na dodávku energií. Odberatelia si nie sú vedomí, že takto telefonicky uzatvorili novú zmluvu, často na inú službu, ako je dodávka energií, prípadne si nie sú vedomí podmienok jej uzatvorenia. Ak úrad vyhodnotí obchodnú praktiku ako nekalú, môže dodávateľovi uložiť finančnú sankciu.

Právomoci Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) pri nekalých obchodných praktikách stanovuje § 9 ods. 7 zákona o regulácii v sieťových odvetviach č. 250/2012 Z.z. podľa ktorého je Úrad orgánom dozoru nad dodržiavaním zákazu používania nekalých obchodných praktík a neprijateľných podmienok v spotrebiteľských zmluvách, zákazu konať v rozpore s dobrými mravmi a zákazu diskriminácie spotrebiteľa. Úrad dozoruje aj dodržiavanie povinnosti informovať spotrebiteľa o cene v oblasti podnikania v elektroenergetike a plynárenstve podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon o ochrane spotrebiteľa č. 250/2007 Z.z. Ak úrad vyhodnotí správanie subjektu ako konanie v rozpore so zmienenými predpismi, uloží mu sankciu.

Analýzou konkrétnych prípadov Úrad zistil, že pri takomto telefonickom telemarketingu zo správania spotrebiteľov jasne vyplýva, že komunikácii dodávateľa nerozumejú, jeho tvrdenia sú zavádzajúce a neoveriteľné. Sľubujú napríklad, že v mene odberateľov „vysadia 6 stromčekov ročne, čo je 7 Eur mesačne, v chránených oblastiach, a zároveň za vás nakúpia 2,5 MWh čistej energie z obnoviteľných zdrojov.“ Sľubujú spotrebiteľom o tom vystaviť certifikát na dobu 36 mesiacov. Potom spravidla nasleduje výzva, aby odberateľ uzatvorenie takejto zmluvy potvrdil slovom „Súhlasím“…

„Sme radi, že rastie aj počet uvedomelejších spotrebiteľov, ktorí takéto zavádzanie jednoznačne rozoznajú a odmietnu. Je však potrebné hovoriť viac aj o greenwashingu – teda zelenom vymývaní mozgov – na našom energetickom trhu. Máme si napríklad mesačne priplatiť 7 eur za prísľub zelenej energie, ktorú by dodávateľ tak či tak musel nakúpiť či za vysádzanie stromčekov?“ To je neprijateľné,“ myslí si riaditeľka odboru ochrany spotrebiteľa ÚRSO JUDr. Lucia Wirdzek. myslí si riaditeľka odboru ochrany spotrebiteľa ÚRSO JUDr. Lucia Wirdzek.

Všetky podnety spotrebiteľov preveruje Energetický ÚRSO Ombudsman. Individuálne kontroluje celú komunikáciu spotrebiteľa s dodávateľom, ktorá predchádza uzatvoreniu zmluvy. Ak Úrad vyhodnotí správanie dodávateľa ako nekalé, uloží mu sankciu. Podľa skúseností L. Wirdzek však ešte pred tým väčšina dodávateľov zrealizuje nápravu sama zrušením alebo odstúpením od zmluvy.

Viac o činnosti ÚRSO sa dozviete z nášho Spravodaja ÚRSO Ombudsmana.

Príjemné Vianoce a pevné zdravie želá redakčný tím 



Ilustračné foto: https://www.freepik.com/
ÚRSO Ombudsman rieši problémy spotrebiteľov s dodávateľmi na trhu s energiami. V súčasnosti sa najčastejšie stretáva s podnetmi na uzatváranie zmlúv na doplnkové služby k existujúcim zmluvám na dodávku energií. Odberatelia si často nie sú vedomí, že takto telefonicky uzatvorili novú zmluvu, často na inú službu, ako je dodávka energií, prípadne si nie sú vedomí podmienok jej uzatvorenia. Ak úrad vyhodnotí obchodnú praktiku ako nekalú, môže dodávateľovi uložiť finančnú sankciu.

Informačný servis ÚRSO

Jednou z kľúčových tém ochrany spotrebiteľov energií v rámci EÚ ako aj na Slovensku je aj ochrana odberateľov, najmä tých v núdzi, v nadchádzajúcej vykurovacej sezóne. Úrad preto znovu vyzýva dodávateľov energií a ďalšie energetické firmy, aby zvýšili úsilie na ochranu odberateľov v núdzi poskytovaním služieb a poradenstva, ktoré ich primerane ochránia pred odpájaním od dodávok energií a pomôžu im pri optimalizácii spotreby a nákladov na energie. Bližšie podrobnosti sú v tlačovej správe
Vďaka zmluvám s dynamickou cenou elektriny môžu aj slovenskí spotrebitelia aktívne riadiť svoju spotrebu tým, že ju presunú do častí dňa, kedy je jej cena nižšia. Nové povinnosti platia pre dodávateľov elektriny od 1.10.2022, Úrad preto analyzoval údaje 135 aktívnych dodávateľov za tri mesiace v roku 2022 a prvý polrok 2023. Na základe prieskumu ÚRSO zistil, že naši štyria najväčší dodávatelia s viac ako 100 000 odbernými miestami (75 % všetkých odberateľov elektriny v SR) si svoje informačné povinnosti voči existujúcim aj potenciálnym odberateľom riadne plnia. Viacerí menší dodávatelia však musia koncových odberateľov na svojom webe informovať aj o možnosti uzatvoriť zmluvu s dynamickou cenou elektriny, jej výhodách, rizikách, i nevyhnutnosti inštalácie inteligentného merača a cene jeho inštalácie.
Dodávatelia elektriny a plynu majú v zmysle platnej legislatívy povinnosť predložiť ÚRSO svoje cenové návrhy do konca októbra 2023. Na úrad prišlo 53 cenových návrhov na dodávku elektriny, 28 cenových návrhov na dodávku plynu a vyše 100 cenových návrhov dodávateľov tepla. Úrad nikdy vopred nekomentuje výsledok cenových konaní pred ich finálnym ukončením, no upozornil, že trhové ceny energií sú, napriek poklesu v posledných mesiacoch, stále výrazne vyššie ako pred energetickou krízou v roku 2020. Všetky cenové konania budú sfinalizované do konca roka 2023.

ÚRSO Ombudsman

Energetická chudoba je komplexný problém, ktorý v minulosti nebol riešený systematicky. Súčasný legislatívny rámec čiastkovo energetickú chudobu rieši v kompetencii viacerých orgánov štátnej správy, no nie je určený gestor, ktorý by zastrešoval problematiku ako celok. Za kľúčové preto predseda Úradu považuje prijatie definície energetickej chudoby, ktorá vychádza najmä zo životného minima, a zohľadňuje počet členov domácnosti. Porovnáva príjmy a výdavky domácností a reflektuje aj skutočnosť, že Slovensko patrí v rámci EÚ medzi krajiny s najvyšším pomerom medzi výdavkami na energie a disponibilnými príjmami.
V roku 2022 vysoké ceny energií a a inflácia spôsobili, že cca 9,3 % Európanov nedokázalo udržať vo svojich domovoch primerane teplo (6,9 % v roku 2021). Európska komisia preto 20.10.2023 zverejnila Odporúčania, kde členským štátom odporúča viacero opatrení na boj s energetickou chudobou. ÚRSO v súvislosti s energetickou chudobou už Vláde SR zaslal závery nadrezortnej pracovnej skupiny k implementačným aspektom Koncepcie na ochranu odberateľov spĺňajúcich podmienky energetickej chudoby. EK členským krajinám odporúča zamerať sa na štrukturálne opatrenia ako energetická efektívnosť, obnova budov, tepelná modernizácia a rozvoj obnoviteľných zdrojov energie. Členské štáty by tiež mali posilniť opatreniami proti odpájaniu spotrebiteľov postihnutých energetickou chudobou a dôležitá je najmä konzistentnosť energetickej a sociálnej politiky.
Energetická kríza a extrémne prejavy počasia nám pripomínajú, že znižovanie vlastnej spotreby a jej produkcia z obnoviteľných zdrojov energie sú nevyhnutné aj pre stabilizáciu a rozvoj regiónov a zlepšenie kvality života ich obyvateľov. Informácie o novinkách, trendoch, a mýtoch o šetrení energie a využívaní obnoviteľných zdrojov si môžete vypočuť alebo nájsť na stránkach Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry v rámci informačnej kampane #setrimeprenas. Zároveň SIEA hľadá ľudí, ktorí chcú svojmu regiónu pri zvyšovaní energetickej nezávislosti pomôcť.

Neprehliadnite tiež…

Úrad priebežne monitoruje vývoj nákladov na energie u vodárenských spoločností, a aktívne znižuje regulované ceny, ak sa preukáže zníženie skutočných nákladov v dôsledku klesajúcich trhových cien. V takýchto prípadoch z vlastného podnetu zaháji cenové konania a zohľadní pokles nákladov v regulovaných cenách vodného a stočného. Úrad tak znížil ceny štyroch vodárenských spoločností - Východoslovenská vodárenská spoločnosť (pokles ceny pitnej vody o - 4 % a odpadovej vody o - 7 %), Liptovská vodárenská spoločnosť (- 5 % pitná voda, - 11 % odpadová voda), Stredoslovenská vodárenská prevádzková spoločnosť (- 7 % pitná voda, - 2 % odpadová voda) a Podtatranská vodárenská prevádzková spoločnosť (- 5,5 % pitná voda, - 14 % odpadová voda).
V energetike v súčasnosti zažívame veľkú revolúciu, keď prichádzajú nové technológie a riešenia pre odberateľov energií. Rozvoj elektromobility, decentralizovaných obnoviteľných zdrojov, uskladňovania elektriny a elektrifikácia priemyslu si vyžadujú značné investície do rozšírenia energetickej infraštruktúry a zavádzania inteligentných prvkov na optimálne riadenie energetickej infraštruktúry.
Úlohou ÚRSO je vytvoriť priestor pre investície do obnovy a rozvoja potrebnej energetickej a vodárenskej infraštruktúry a posilnenia efektívnosti ich prevádzky. Z pohľadu úradu je tiež dôležité, aby rozvoj sieťových monopolov v energetike a vodárenstve generoval prínosy pre odberateľov v podobe primeraných cien a zvyšovania kvality a rozsahu služieb.
Na základe dostupných údajov úrad odhaduje na rok 2024 medziročný pokles regulovaných cien elektriny a plynu pre domácnosti a ďalších regulovaných odberateľov, ktorý sa premietne aj v regulovaných cenách stanovených úradom. Okrem cenových stropov vlády SR a cenovej regulácie úradu, vyššia ochrana odberateľov energií sa môže dosiahnuť aj formou posilnenia práv odberateľov energií, rozvoja konkurencie medzi dodávateľmi a posilnenia dohľadu nad trhom s energiami. Úrad navrhuje aj ďalšie legislatívne úpravy a opatrenia ako napríklad zákaz odpájania domácností v núdzi počas vykurovacej sezóny, povinnosť dodávateľov poskytovať primerané splátkové kalendáre a energetické poradenstvo o vhodných tarifách a podporných programoch, ustanoviť komplexný systém ochrany domácností ohrozených energetickou chudobou, umožniť zmenu dodávateľa kedykoľvek počas roka a zaviesť povinnosť dodávateľov pravidelne zverejňovať a aktualizovať a reportovať zmluvné ceny aj pre účely monitoringu a dohľadu nad trhom dodávky energií.