Vážení odberatelia,
Energetický ÚRSO Ombudsman sa v súčasnosti často stretáva s podnetmi na uzatváranie zmlúv na doplnkové služby k existujúcim zmluvám na dodávku energií. Odberatelia si nie sú vedomí, že takto telefonicky uzatvorili novú zmluvu, často na inú službu, ako je dodávka energií, prípadne si nie sú vedomí podmienok jej uzatvorenia. Ak úrad vyhodnotí obchodnú praktiku ako nekalú, môže dodávateľovi uložiť finančnú sankciu.
Právomoci Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) pri nekalých obchodných praktikách stanovuje § 9 ods. 7 zákona o regulácii v sieťových odvetviach č. 250/2012 Z.z. podľa ktorého je Úrad orgánom dozoru nad dodržiavaním zákazu používania nekalých obchodných praktík a neprijateľných podmienok v spotrebiteľských zmluvách, zákazu konať v rozpore s dobrými mravmi a zákazu diskriminácie spotrebiteľa. Úrad dozoruje aj dodržiavanie povinnosti informovať spotrebiteľa o cene v oblasti podnikania v elektroenergetike a plynárenstve podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon o ochrane spotrebiteľa č. 250/2007 Z.z. Ak úrad vyhodnotí správanie subjektu ako konanie v rozpore so zmienenými predpismi, uloží mu sankciu.
Analýzou konkrétnych prípadov Úrad zistil, že pri takomto telefonickom telemarketingu zo správania spotrebiteľov jasne vyplýva, že komunikácii dodávateľa nerozumejú, jeho tvrdenia sú zavádzajúce a neoveriteľné. Sľubujú napríklad, že v mene odberateľov „vysadia 6 stromčekov ročne, čo je 7 Eur mesačne, v chránených oblastiach, a zároveň za vás nakúpia 2,5 MWh čistej energie z obnoviteľných zdrojov.“ Sľubujú spotrebiteľom o tom vystaviť certifikát na dobu 36 mesiacov. Potom spravidla nasleduje výzva, aby odberateľ uzatvorenie takejto zmluvy potvrdil slovom „Súhlasím“…
„Sme radi, že rastie aj počet uvedomelejších spotrebiteľov, ktorí takéto zavádzanie jednoznačne rozoznajú a odmietnu. Je však potrebné hovoriť viac aj o greenwashingu – teda zelenom vymývaní mozgov – na našom energetickom trhu. Máme si napríklad mesačne priplatiť 7 eur za prísľub zelenej energie, ktorú by dodávateľ tak či tak musel nakúpiť či za vysádzanie stromčekov?“ To je neprijateľné,“ myslí si riaditeľka odboru ochrany spotrebiteľa ÚRSO JUDr. Lucia Wirdzek. myslí si riaditeľka odboru ochrany spotrebiteľa ÚRSO JUDr. Lucia Wirdzek.
Všetky podnety spotrebiteľov preveruje Energetický ÚRSO Ombudsman. Individuálne kontroluje celú komunikáciu spotrebiteľa s dodávateľom, ktorá predchádza uzatvoreniu zmluvy. Ak Úrad vyhodnotí správanie dodávateľa ako nekalé, uloží mu sankciu. Podľa skúseností L. Wirdzek však ešte pred tým väčšina dodávateľov zrealizuje nápravu sama zrušením alebo odstúpením od zmluvy.
Viac o činnosti ÚRSO sa dozviete z nášho Spravodaja ÚRSO Ombudsmana.Príjemné Vianoce a pevné zdravie želá redakčný tím
Ilustračné foto: https://www.freepik.com/
Informačný servis ÚRSO
ÚRSO Ombudsman
Neprehliadnite tiež…
Úlohou ÚRSO je vytvoriť priestor pre investície do obnovy a rozvoja potrebnej energetickej a vodárenskej infraštruktúry a posilnenia efektívnosti ich prevádzky. Z pohľadu úradu je tiež dôležité, aby rozvoj sieťových monopolov v energetike a vodárenstve generoval prínosy pre odberateľov v podobe primeraných cien a zvyšovania kvality a rozsahu služieb.