27.09.2023
Spravodaj ÚRSO Ombudsmana_3

Editoriál

Milí odberatelia, vážení čitatelia,

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) komunikoval vláde SR konkrétny návrh definície energetickej chudoby, ktorú vypracovala skupina odborníkov z rôznych vládnych rezortov. Definícia je jedným z návrhov dokumentu „Závery nadrezortnej pracovnej skupiny k implementačným aspektom Koncepcie na ochranu odberateľov spĺňajúcich podmienky energetickej chudoby a odporúčania ďalších krokov“, ktorý priamo nadväzuje na zverejnenú koncepciu energetickej chudoby. Pretaviť odporúčania nás ako regulátora a ďalších odborníkov do legislatívy je teraz úlohou vlády a národnej rady po parlamentných voľbách už v novom zložení.

Predložená koncepcia je podkladom pre jednotlivé orgány štátnej správy ako adresne chrániť domácnosti na Slovensku pred energetickou chudobou či faktickou nedostupnosťou energií a pitnej vody, ktoré zabezpečujú dôstojný životný a zdravotný štandard.

Čiastkové aspekty problematiky energetickej chudoby spadajú do kompetencií viacerých orgánov verejnej moci, a legislatíva jednoznačne neurčuje zodpovedný subjekt, ktorý by problematiku ako celok mal zastrešovať.

Napriek tomu však môžeme úpravou existujúcich nástrojov štátu výrazne posilniť adresnú ochranu zraniteľných skupín odberateľov už v nadchádzajúcej vykurovacej sezóne.

Návrh definície energetickej chudoby, ktorú ÚRSO aktuálne komunikoval vláde, vychádza najmä zo životného minima a počtu členov domácnosti. Definícia porovnáva ich príjmy a výdavky, pretože Slovensko v rámci Európy patrí medzi krajiny s najvyšším výdavkami na energie v pomere k disponibilným príjmom domácností. V prípade schválenia navrhovanej definície by sa do kategórie energeticky chudobných dostalo cca 150 tisíc slovenských domácností (8,2 % všetkých domácností v SR).

Cieľom navrhovanej definície a celej koncepcie je pomôcť vláde a zákonodarcom pripraviť adresné opatrenia na zmiernenie dopadov energetickej krízy pre zraniteľné skupiny domácností. Aj napriek poklesu sú totiž súčasné trhové ceny energií stále oveľa vyššie ako pred krízou. Rýchla realizácia návrhov z predloženého dokumentu môže ohrozeným domácnostiam pomôcť už v ďalšej vykurovacej sezóne, ktorá klope na dvere.

Príjemnú jeseň praje redakčný tím ÚRSO ombudsmana

Novela zákona o energetike zaviedla právo odberateľa na stručný a ľahko čitateľný súhrn zmluvy, s identifikáciu dodávateľa, hlavnými podmienkami, cenou, dobou trvania zmluvy a podmienkami jej ukončenia. Dodávateľ elektriny je povinný spotrebiteľa s regulovanou cenou informovať o jeho práve na inštaláciu inteligentného elektromera a postupe ako si ho zaobstarať. Odberatelia tiež majú možnosť kolektívnej zmeny dodávateľa. L. Wirdzek nám však prezradila aj ďalšie plány ÚRSO na ochranu odberateľov energie...

Informačný servis ÚRSO

Priemerné zníženie regulovanej ceny tepla sa k 31.5.2023 týka takmer 40 tisíc domácností a niekoľkých desiatok priemyselných a nebytových odberateľov tepla v SR. K 31.05.2023 vydal rozhodnutia o zmene regulovaných cien tepla v prípade 10 cenových lokalít na Slovensku. Priemerne sa tak maximálna regulovaná cena tepla z týchto cenových rozhodnutí v dotknutých domácnostiam znížila o 44 %, čo predstavuje priemernú úsporu cca 75 eur mesačne bez DPH.
Z celkového objemu v roku 2022 na Slovensku vyrobenej elektriny 22,9 % predstavuje elektrina vyrobená z obnoviteľných zdrojov energie (OZE). Oproti roku 2021 sa tak celkový podiel OZE na výrobe elektriny zvýšil o 1,60 %. V roku 2022 sa z OZE vyrobilo celkovo 6 162 781 MWh elektrickej energie, čo pri celkovom množstve v roku 2022 na Slovensku vyrobenej elektriny predstavuje 26 915 884 MWh. Podiel ostatnej výroby elektriny bol tak na úrovni 77,10 %.
Predseda ÚRSO Andrej Juris: „Súčasné ceny energií pre domácnosti a ďalšie skupiny odberateľov prevažne určujú najmä tri mimoriadne opatrenia štátu - zlacnená elektrina zo zmluvy s SE a.s. pre domácnosti, zastropovanie cien energií a finančné kompenzácie. Práve tieto opatrenia z veľkej miery minimalizovali dopady energetickej krízy na zraniteľných odberateľov energií v roku 2023, a domácnosti v SR vďaka patria k odberateľom s najnižšími cenami elektriny a plynu v EÚ.“

Energetický ombudsman

Na základe veľkého množstva podnetov odberateľov týkajúcich sa cien tepla oslovil ÚRSO Ombudsman Odbor regulácie tepelnej energetiky. V nasledujúcom článku sa dozviete, prečo sú ceny tepla oproti minulému roku vyššie, ako sa v tejto problematike zorientovať, aj na koho sa obrátiť, keď si chcete vyúčtovanie správcu preveriť.
Neviete, ako si vybrať dodávateľa plynu či elektriny? Online cenová kalkulačka ÚRSO ponúka možnosť jednoduchým spôsobom porovnať ponuky rôznych dodávateľov elektriny a plynu. Ide o nezávislý online nástroj a ÚRSO údaje v cenovej kalkulačke priebežne aktualizuje v súlade s postupne vydávanými cenovými rozhodnutiami na rok 2023 a kalkulácia slúži pre odberateľov ako orientačná pomôcka.
Nevidiaci spotrebitelia elektriny vo Východoslovenskom kraji môžu využiť zaujímavý výhodu. Mesačný poplatok za pripojenie do distribučnej sústavy - tzv. poplatok za elektromer - tu majú nevidiaci odberatelia v domácnosti na území Východoslovenskej distribučnej (VSD) v sadzbách DD2 (jednotarif) a DD4 (dvojtarif) o cca 50 % nižší oproti štandardu. Ročná úspora pri DD2 tak vychádza skoro 50 € a úspora pri DD4 závisí od veľkosti hlavného ističa (napr. pri 32A je úspora 71 €).

Neprehliadnite tiež…

Obnova rodinných domov je súčasťou Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky. Jej cieľom je do roku 2026 finančne podporiť obnovu desaťtisícov starších domov. Zníženie energetickej náročnosti domov zníži spotrebu, náklady za energie aj emisie CO2. Tretia výzva požiadať o príspevok na modernizáciu domu je otvorená. Využite ju!
Tepelné čerpadlo dokáže plnohodnotne nahradiť plynový kotol a jeho prevádzkové náklady môžu byť veľmi nízke, ak si vyberiete správne zariadenie s kvalitnou inštaláciou a profi servisom. Ak bývate v rodinnom dome a uvažujete o kúpe tepelného čerpadla vzduch-voda, zaregistrujte sa do skupinového nákupu a výhody moderného vykurovania si môžete začať užívať už nasledujúcu zimu.