15.04.2023
Spravodaj ÚRSO Ombudsmana_2

Editoriál

Vážení čitatelia, milí odberatelia energií,

hoci ceny energií klesajú a zima bola našťastie mierna, energetika ostáva naďalej kľúčovou témou v Bruseli i Bratislave. V druhom vydaní nášho Spravodaja ÚRSO Ombudsmana Vám preto prinášame novinky z dielne Európskej komisie, vlády SR i nášho úradu a spoločne nazrieme aj priamo do Vašich obývačiek...

Európska komisia v marci 2023 navrhla reformu koncepcie EÚ trhu s elektrinou, ktorá má urýchliť a zintenzívniť využívanie obnoviteľných zdrojov energie, postupne ukončiť používanie plynu, znížiť vplyv nestálych cien fosílnych palív na účty spotrebiteľov a lepšie ich chrániť pred prudkým rastom cien.

Vysoké a nestále ceny, aké sme zažili v roku 2022 v dôsledku ruskej energetickej vojny proti EÚ, predstavujú pre spotrebiteľov nadmernú záťaž. Vďaka návrhu Komisie budú spotrebitelia a dodávatelia energií viac benefitovať z väčšej cenovej stability založenej na obnoviteľných a nefosílnych energetických technológiách. Spotrebitelia si budú môcť vybrať zo širokej ponuky zmlúv a ešte pred podpisom dostanú jasnejšie informácie, aby si mohli zaistiť bezpečné, dlhodobé ceny a predísť nadmerným rizikám a nestabilite. Zároveň sa budú môcť rozhodnúť pre zmluvy s dynamickou cenou energie, ktoré im umožnia využívať pohyby cien a čerpať elektrickú energiu v čase, keď je to lacnejšie, napr. na nabíjanie elektrických vozidiel alebo používanie tepelných čerpadiel.

Výrazne sa posilní aj ochrana zraniteľných spotrebiteľov. V rámci navrhovanej reformy majú členské štáty chrániť zraniteľných spotrebiteľov, ktorí majú nedoplatky, pred odpojením. Reforma takisto umožní členským štátom rozšíriť regulované maloobchodné ceny pre domácnosti a malé a stredné podniky v prípade krízy.

Podľa návrhu sa prepracúvajú aj pravidlá spoločného využívania energie z obnoviteľných zdrojov. Spotrebitelia budú môcť investovať do veterných alebo solárnych parkov a predávať nadbytočnú strešnú solárnu energiu nielen svojmu dodávateľovi, ale aj svojim susedom. Napríklad nájomníci bytového domu budú môcť zdieľať medzi sebou strešnú solárnu energiu, ktorú nepotrebujú.

Navrhovaná reforma nadobudne účinnosť až po jej prerokovaní a schválení Európskym parlamentom a Radou. No ako sú na energetickú revolúciu pripravení slovenskí spotrebitelia?

Podľa výskumu Inštitútu 50 z prelomu januára a februára 2023 obyvatelia SR najviac kúria centrálne, plynom alebo drevom. Pri vlastnom vykurovaní prevláda plyn (38 %) a drevo (25 %), 8 % domácností kúri elektrinou. Väčšina domov,
v ktorých bývame, je zateplených (56 % kompletne, 21 % čiastočne), no až necelá štvrtina domov (23 %) nie je zateplená vôbec.

Slovenské domácnosti by mali radi vyššiu izbovú teplotu. Tri štvrtiny opýtaných (76 %) vykurujú doma na max. 22 stupňov, štvrtina na 23 a viac stupňov, no až 45 % slovenských domácností by si vo svojom dome alebo byte prialo aspoň takúto teplotu. Približne desatina obyvateľov nemá doma v obývačke ani 20 stupňov.

Väčšina slovenskej verejnosti (58 %) podporuje prijatie opatrení na zmenu klímy (22 % podporuje, 36 % rozhodne súhlasí). Väčšina sa v prieskume vyjadrila aj za posilnenie alebo zachovanie súčasnej podoby Európskej zelenej dohody
(34 % preferuje posilnenie a rozšírenie o ďalšie ciele, 21 % zachovanie).

Menšia časť obyvateľov však má záujem o dotácie na zdroje energie a zatepľovanie. Slováci a Slovenky najčastejšie zvažujú dotáciu na solárne panely (10 %), zateplenie domu (7 %) a tepelné čerpadlo (5 %). Celkovo 18 % opýtaných zvažuje dotáciu na aspoň jedno z opatrení a desatina opýtaných by si mohla dovoliť vyčleniť viac ako 2000 eur
na realizáciu vybraného opatrenia.

Európsky trend je teda jasný. A ako sa naň pripravíme ako krajina, mesto, dedina, bytový dom, domácnosť či rodina, je už len na nás.

Veľa inšpiratívnych nápadov nielen v energetike
praje redakčný tím ÚRSO

 


 


 


 


 


 

RUBRIKA: Na slovíčko s Andrejom Jurisom, predsedom ÚRSO

Nové pravidlá trhu s elektrinou a plynom sú v poslednej fáze legislatívneho procesu, nasleduje publikácia v Zbierke zákonov SR. Úrad inicioval prípravu nových pravidiel trhu ešte na jar 2022 a príprava prebiehala vo viacerých pracovných skupinách. Rekordný počet obdržaných návrhov a podnetov od regulovaných subjektov, odbornej verejnosti, predstaviteľov štátnej správy a tripartity, dokázal úrad v krátkom čase vyhodnotiť a aktuálne očakáva prerokovanie oboch vyhlášok Stálou pracovnou komisiou Legislatívnej rady vlády SR pre technické právne predpisy. Prečo túto úpravu pravidiel trhu s energiou možno považovať za revolučnú vysvetlil predseda ÚRSO Andrej Juris.

RUBRIKA: Informačný servis ÚRSO

V marci 2023 úrad preskúmal zverejnené cenníky, mimo kategórie domácností, na dodávku elektriny a plynu pre koncových odberateľov od najväčších dodávateľov v SR. Cieľom bolo overiť ich prehľadnosť a aktualizáciu v kontexte aktuálneho znižovania trhových cien energií, a tiež zistiť, či odberateľom poskytujú informácie, ktoré im umožňujú zvážiť ich výhodnosť a prípadnú zmenu dodávateľa. Úrad pozitívne vníma snahu o ochranu zraniteľných odberateľov, no pre nových odberateľov dodávatelia pravdepodobne dokupujú elektrinu a plyn za súčasne nízke trhové ceny, čo znamená, že náklady na nákup elektriny a plynu pre regulovaných odberateľov sú pravdepodobne nižšie, ako náklady uvedené v zverejnených cenníkoch.

Niektorí dodávatelia nejednoznačnosť zákonných ustanovení využívajú aj na to, aby zabránili odberateľom zmeniť dodávateľa počas kalendárneho roka, čo zásadne obmedzuje konkurenciu medzi dodávateľmi a znižuje tlak, aby zmluvné ceny dodávky elektriny a plynu, lepšie odrážali súčasné trhové ceny.

RUBRIKA: Energetický ombudsman

Úrad eviduje zvýšené množstvo podnetov na telefonicky uzatvárané doplnkové služby k zmluvám o dodávke elektriny alebo plynu. Najmä seniori si v obave z „odpojenia“ objednajú službu, ktorú nepotrebujú a zaviažu sa k pravidelnej mesačnej platbe, hoci im povinnosť pravidelných platieb ani podmienky viazanosti neboli jasne komunikované. Zmluvy na doplnkové služby môžu obsahovať aj viacročnú viazanosť alebo zmluvné pokuty, no nejde o bežné „energetické zmluvy“, pretože nie sú uzatvárané podľa zákona o energetike, ktorý odberateľov pred takýmito neprijateľnými zmluvnými ustanoveniami chráni. Úrad preto dlhodobo podporuje viaceré systémové a legislatívne zmeny, vrátane zákazu telefonického uzatvárania zmlúv a zákazu tzv. podomového predaja elektriny a plynu.
Slovenská agentúra životného prostredia (SAŽP), ktorá spravuje projekt Obnov dom, zverejnila nové podmienky pre žiadateľov. Občania môžu podávať svoje žiadosti od konca apríla 2023. Nová výzva prinesie vyššiu pomoc na úrovni 75 % celkových oprávnených nákladov, maximálne do výšky 15.000 eur. Základnou požiadavkou je úspora energie minimálne o 30 %, ak žiadateľ preukáže aspoň 60 %-nú úsporu, automaticky získa bonus vo výške cca 4 000 eur, ktorý mu vyplatia po realizácii rekonštrukcie vo forme zateplenia obvodného plášťa, výmeny okien a dverí či zateplenia stropu a podlahy. Na vyplnenie žiadosti stačí občiansky preukaz, list vlastníctva a potvrdenie o veku stavby. Nové podmienky majú výrazne zrýchliť posudzovanie žiadostí, aby do tridsiatich dní od podania žiadosti dostal každý žiadateľ spätnú väzbu a SAŽP do 31. júla 2023 zazmluvnila 9 až 10-tisíc ľudí.

RUBRIKA: Neprehliadnite tiež…

Ako motivovať deti, aby energiu využívali efektívne a vedeli viac o obnoviteľných zdrojoch energie? Slovenská inovačná a energetická agentúra v rámci projektu bezplatného energetického poradenstva ŽIŤ ENERGIOU pripravila rôzne materiály, hry, interaktívne prezentácie a súťažný program, ktoré môžu bezplatne využiť všetky školy v SR. Vedomosti o efektívnom využívaní energie a obnoviteľných zdrojov si môžu žiaci 2. až 6. ročníka základných škôl osvojiť aj zážitkovou formou prostredníctvom interaktívnej prezentácie „Spoznaj najväčších žrútov energie“.

V prípade elektriny a plynu platí, že v súčasnosti majú slovenské domácnosti a ďalší zraniteľní odberatelia jedny z najlacnejších cien elektriny a plynu v EÚ. V záujme dosiahnutia aj nižších cien tepla pre slovenských odberateľov úrad od začiatku roka inicioval viacero cenových konaní, kde výrobcovia tepla nakupujú zemný plyn na výrobu tepla na krátkodobom trhu lacnejšie a teda regulované teplárenské spoločnosti tiež môžu fakturovať nižšiu cenu tepla. Zároveň majú všetky teplárenské subjekty legislatívnu povinnosť zohľadniť voči svojim odberateľom dosiahnuté úspory vo variabilných nákladoch (palivá, energie,...) a vo fixných nákladoch po skončení kalendárneho roka. Úrad skúma legislatívnu možnosť zaviesť povinné zúčtovanie aj v priebehu roka, ak úspory v nákladoch presiahnu určitý limit a odporúča právne-záväzným spôsobom ustanoviť pravidlá sprístupnenia zlacnenej elektriny z Memoranda s SE a.s. cieľovým skupinám odberateľov aj pre rok 2024.
V 5. regulačnom období v sieťových odvetviach (01.01.2017 – 31.12.2022) úrad reagoval na nové výzvy výkonu cenovej a vecnej regulácie ako tarify distribučných sústav v oblasti elektromobility, výkup elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby elektriny a tepla. Pri hodnotení uplynulého regulačného obdobia je potrebné vziať do úvahy aj bezprecedentný vývoj veľkoobchodného trhu. Kým od januára 2017 do polovice roka 2021 bol vývoj pomerne pokojný, v lete 2021 prišlo obdobie nepredvídateľných nárastov cien, čo viedlo ku krachu viacerých dodávateľov elektriny a plynu a komplikovanejšiemu výkonu cenovej regulácie. Napriek tomu sa úradu podarilo domácnosti ochrániť pred pretavením veľkoobchodných cien do koncových účtov, vytvoril viacero účinných nástrojov na posilnenie ochrany spotrebiteľov energie a aktívnejšie spolupracuje aj na európskej úrovni.

Spravodaj ÚRSO Ombudsmana_3