Názov projektu: Vodík pre dopravu

Žiadateľ - koordinátor:  Jadrová energetická spoločnosť Slovenska, a. s.

Žiadateľ - regulovaný subjekt:  SEPS, a. s., Bratislava

Ostatný žiadateľ: Slovenský energetický inštitút, n. o.

Cieľ projektu:  

Využitie 100 % bezuhlíkového zdroja na riadenie a reguláciu odchýlky v prenosovej sústave Slovenska.

Vytvorenie technických a ekonomických predpokladov, potrebných k realizácií zmeny palivovej základne. Prispieť k zmene palivovej základne prímestskej (a v prípade mestskej) dopravy na Slovensku z fosílnych palív na bezuhlíkové palivo – tzv. zelený vodík v takej miere, aby došlo k významnému zníženiu objemu znečisťujúcich látok v ovzduší.

Týmto dôjde k:

  • Zlepšeniu životného prostredia na Slovensku,
  • Významnému zníženiu objemu pevných častíc, hluku a iných parametrov,
  • Zníženie tvorby CO2 až o 10.000 ton ročne,
  • K rozvoju v oblasti najmodernejších technológií, so zameraním na vodík,
  • Priblíženiu sa k naplneniu cieľov a politiky EÚ v rámci plánu bezemisnej dopravy „Cieľový plán EÚ v oblasti klímy do roku 2030“ (EU Climate Target Plane 2030)
  • Postupnej transformácii dopravy pri udržateľnosti nákladovej úrovne, bez potreby výrazného zvyšovania ceny prepravy pre konečného užívateľa,
  • Navýšeniu podielu OZE zdrojov v energetickom mixe, čo prispeje k splneniu záväzkov vyplývajúcich z prijatej Energetickej Politiky SR, ktorá definuje zvýšenie podielu OZE na 19,2 % v roku 2030.

Súčasťou projektu je preskúmanie možnosti využitia elektrolyzérov na poskytovanie podporných služieb potrebných na zabezpečenie systémových služieb.

V rámci výskumu a vývoja v tejto oblasti, bude potrebné:

  1. Určiť metodiku merania vplyvu zmien prevádzkového zaťaženia elektrolyzéra na prenosovú sústavu SR.
  2. Určenie vhodných prevádzkových režimov pre testovanie podporných služieb.
  3. Určenie rozsahu testovania – počet testovacích scenárov, počet testovacích kampaní, kritéria hodnotenia apod.
  4. Vyhodnotenie hypotézy o vzťahu medzi celkovým počtom nasadených zariadení v strednodobom horizonte, ich inštalovanom výkone a disponibilnej výkonovej kapacite.
  5. Vytvoriť návrh možného využitia elektrolyzérov pri poskytovaní podporných služieb v budúcnosti.
  6. Vytvoriť metodiku merania , zrealizovať a vyhodnotiť dopad využitia elektrolyzéra na poskytovanie podporných služieb na jeho technické a výkonové parametre a tempo degradácie týchto parametrov.
  7. Zrealizovať príslušné merania a analýzy, podľa metodík, uvedených v bodoch 1 až 6 vyššie, vyhodnotiť a interpretovať výsledky meraní, navrhnúť príslušné zmeny v technických podmienkach, poskytovania podporných služieb, ako aj pravidlá regulácie podporných služieb a prípadne navrhnúť úpravy v primárnej a sekundárnej legislatíve.

Nástroje podpory:         

  • Formálna záštita

Celkové náklady:  > 10,5 mil. €

Hlavné KPI (kľúčové ukazovatele projektu) projektu:

  1. KPI – FCR – primárna regulácia činného výkonu
  2. KPI – aFRR – sekundárna regulácia činného výkonu - automatická
  3. KPI – mFRR+ - sekundárna regulácia činného výkonu – manuálna do +
  4. KPI – mFRR- - sekundárna regulácia činného výkonu – manuálna do -
  5. KPI – mFRR3+, mFRR3- - terciárna regulácia činného výkonu 3 minútová
  6. KPI – SRN-ACV – sekundárna regulácia napätia - automatická
  7. KPI – KP – sekundárna regulácia napätia – kompenzačná prevádzka
  8. KPI – CS – štart z tmy
  9. KPI – merania skutočných hodnôt
  10. KPI – spoločné údaje pre FCR, aFRR+, aFRR-, mFRR
  11. KPI – požadované doplňujúce údaje pre virtuálny blok
  12. KPI – požadované doplňujúce údaje zo zariadenia

Kľúčové míľniky projektu:

Rok 2023

  • technická realizácia výstavby FVE a elektrolyzéra, spolu so všetkými obslužnými zariadeniami a procesmi,
  • plánovanie testov a testovacích scenárov.

Rok 2024

1Q 2024 - prevádzkové testy funkčnosti elektrolyzéra.

1.4.2024 - spustenie realizačnej časti projektu.

Rok 2025

2. fáza testov

Október 2025 plánované ukončenie projektu

Informácie o projekte a plnenie KPI nájdete na: 

Projekty OZE - JESS