Názov projektu: Vodík pre dopravu
Žiadateľ - koordinátor: Jadrová energetická spoločnosť Slovenska, a. s.
Žiadateľ - regulovaný subjekt: SEPS, a. s., Bratislava
Ostatný žiadateľ: Slovenský energetický inštitút, n. o.
Cieľ projektu:
Využitie 100 % bezuhlíkového zdroja na riadenie a reguláciu odchýlky v prenosovej sústave Slovenska.
Vytvorenie technických a ekonomických predpokladov, potrebných k realizácií zmeny palivovej základne. Prispieť k zmene palivovej základne prímestskej (a v prípade mestskej) dopravy na Slovensku z fosílnych palív na bezuhlíkové palivo – tzv. zelený vodík v takej miere, aby došlo k významnému zníženiu objemu znečisťujúcich látok v ovzduší.
Týmto dôjde k:
- Zlepšeniu životného prostredia na Slovensku,
- Významnému zníženiu objemu pevných častíc, hluku a iných parametrov,
- Zníženie tvorby CO2 až o 10.000 ton ročne,
- K rozvoju v oblasti najmodernejších technológií, so zameraním na vodík,
- Priblíženiu sa k naplneniu cieľov a politiky EÚ v rámci plánu bezemisnej dopravy „Cieľový plán EÚ v oblasti klímy do roku 2030“ (EU Climate Target Plane 2030)
- Postupnej transformácii dopravy pri udržateľnosti nákladovej úrovne, bez potreby výrazného zvyšovania ceny prepravy pre konečného užívateľa,
- Navýšeniu podielu OZE zdrojov v energetickom mixe, čo prispeje k splneniu záväzkov vyplývajúcich z prijatej Energetickej Politiky SR, ktorá definuje zvýšenie podielu OZE na 19,2 % v roku 2030.
Súčasťou projektu je preskúmanie možnosti využitia elektrolyzérov na poskytovanie podporných služieb potrebných na zabezpečenie systémových služieb.
V rámci výskumu a vývoja v tejto oblasti, bude potrebné:
- Určiť metodiku merania vplyvu zmien prevádzkového zaťaženia elektrolyzéra na prenosovú sústavu SR.
- Určenie vhodných prevádzkových režimov pre testovanie podporných služieb.
- Určenie rozsahu testovania – počet testovacích scenárov, počet testovacích kampaní, kritéria hodnotenia apod.
- Vyhodnotenie hypotézy o vzťahu medzi celkovým počtom nasadených zariadení v strednodobom horizonte, ich inštalovanom výkone a disponibilnej výkonovej kapacite.
- Vytvoriť návrh možného využitia elektrolyzérov pri poskytovaní podporných služieb v budúcnosti.
- Vytvoriť metodiku merania , zrealizovať a vyhodnotiť dopad využitia elektrolyzéra na poskytovanie podporných služieb na jeho technické a výkonové parametre a tempo degradácie týchto parametrov.
- Zrealizovať príslušné merania a analýzy, podľa metodík, uvedených v bodoch 1 až 6 vyššie, vyhodnotiť a interpretovať výsledky meraní, navrhnúť príslušné zmeny v technických podmienkach, poskytovania podporných služieb, ako aj pravidlá regulácie podporných služieb a prípadne navrhnúť úpravy v primárnej a sekundárnej legislatíve.
Nástroje podpory:
- Formálna záštita
Celkové náklady: > 10,5 mil. €
Hlavné KPI (kľúčové ukazovatele projektu) projektu:
- KPI – FCR – primárna regulácia činného výkonu
- KPI – aFRR – sekundárna regulácia činného výkonu - automatická
- KPI – mFRR+ - sekundárna regulácia činného výkonu – manuálna do +
- KPI – mFRR- - sekundárna regulácia činného výkonu – manuálna do -
- KPI – mFRR3+, mFRR3- - terciárna regulácia činného výkonu 3 minútová
- KPI – SRN-ACV – sekundárna regulácia napätia - automatická
- KPI – KP – sekundárna regulácia napätia – kompenzačná prevádzka
- KPI – CS – štart z tmy
- KPI – merania skutočných hodnôt
- KPI – spoločné údaje pre FCR, aFRR+, aFRR-, mFRR
- KPI – požadované doplňujúce údaje pre virtuálny blok
- KPI – požadované doplňujúce údaje zo zariadenia
Kľúčové míľniky projektu:
Rok 2023
- technická realizácia výstavby FVE a elektrolyzéra, spolu so všetkými obslužnými zariadeniami a procesmi,
- plánovanie testov a testovacích scenárov.
Rok 2024
1Q 2024 - prevádzkové testy funkčnosti elektrolyzéra.
1.4.2024 - spustenie realizačnej časti projektu.
Rok 2025
2. fáza testov
Október 2025 plánované ukončenie projektu
Informácie o projekte a plnenie KPI nájdete na:
Projekty OZE - JESS