15.03.2023
Spravodaj ÚRSO Ombudsmana

Editoriál

Vážení spotrebitelia, odberatelia energií,

sme veľmi radi, že práve pri príležitosti dnešného Svetového dňa spotrebiteľských práv Vám môžeme predstaviť náš pilotný online Spravodaj ÚRSO Ombudsmana, ktorého odberateľov budeme pravidelne emailom infomovať o novinkách a zaujímavostiach z dielne nášho Úradu, ÚRSO Ombudsmana a v súčasnosti rýchlo sa meniaceho sveta energetiky všeobecne.

Od roku 1983 sa 15. marec oslavuje ako Svetový deň spotrebiteľských práv. Ide o príležitosť každoročne upozorniť na základné práva spotrebiteľov, na rešpektovanie ich potrieb a na ich ochranu. Témou tohtoročného Svetového dňa spotrebiteľských práv je „Posilnenie postavenia spotrebiteľov pri prechode na čistú energiu.“

Väčšina ekonomík čelí energetickej kríze, ktorá má veľmi výrazný dopad najmä na zraniteľných spotrebiteľov. Došlo k veľkému rastu cien energií a väčšina spotrebiteľov upravuje svoje výdaje, aby mohla platiť účty za energie.

Ochrana koncových odberateľov energie – domácností – je jednou z našich priorít, preto posilnenie našej vzájomnej komunikácie a tento nový nástroj je príležitosťou byť Vašim partnerom vo svete energetiky a pomôcť Vám zorientovať sa v množstve často protichodných informácií.

Náš Úrad pravidelne zverejňuje analýzy rastu cien elektriny a plynu a v súčasnej situácii si o to viac uvedomujeme svoju úlohu a zodpovednosť maximálne využiť všetky nástroje, ktoré nám slovenská legislatíva poskytuje, aby sme chránili záujmy nielen zraniteľných, ale všetkých odberateľov energií z radov domácností. Ešte v roku 2022 sme si zadefinovali 9 opatrení, ktoré kontinuálne presadzujeme a budeme presadzovať do legislatívy, pretože veríme, že domácnostiam pomôžu zvládnuť nestále ceny energií.

Pozrite si, ktoré opatrenia sa nám na zlepšenie pozície domácností a zraniteľných odberateľov už v spolupráci s ministerstvami podarilo zaviesť, k dispozícii sú naše informačné grafiky a prečítať si môžete aj články, ktoré sme pre Vás pripravili.

Budeme tiež radi, ak nám napíšte, aké témy by ste v tomto Spotrebiteľskom spravodaji ÚRSO radi videli v budúcich vydaniach.

Krásnu jar praje redakčný tím ÚRSO

NA SLOVÍČKO S PREDSEDOM ÚRSO...

INFORMAČNÝ SERVIS ÚRSO

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví upozorňuje odberateľov elektriny a plynu, ktorí majú záujem o prechod na ne/regulovanú cenu od 1.1.2024 alebo chcú zmeniť dodávateľa v rámci regulovanej ceny, aby o to svojho dodávateľa požiadali do 31.3.2023. Úrad zároveň vyzval dodávateľov elektriny a plynu, aby odberateľom na základe žiadosti umožnili ukončiť zmluvu na odber elektriny alebo plynu bez predlžovania procesu zmeny dodávateľa, ak boli dodržané zákonné povinnosti a primerané zmluvné podmienky.
Výrobcovia a dodávatelia tepla sú povinní pri fakturácii ceny za dodané teplo do bytových objektov postupovať podľa nariadenia vlády SR č. 464/2022 Z.z., no viaceré teplárenské spoločnosti si stanovujú nižšiu cenu tepla, ako im povolil ÚRSO. Pozrite si dopady cien tepla na domácnosti.
V prípade domácností dodávatelia uplatnia maximálnu regulovanú cenu za dodávku elektriny stanovenú úradom s nárastom cca 5 % za komoditu. Ostatné cenové položky ako distribúcia, tarifa za systémové služby a tarifa za prevádzkovanie systému ostávajú rovnaké ako v roku 2022. To znamená, že ak sa nezmení odvod do Národného jadrového fondu alebo DPH, celková koncová cena elektriny pre domácnosti sa zmení len o 2,5 % oproti minulému roku. Pozrite si ceny elektriny v jednotlivých typoch domácností.

ÚRSO ENERGETICKÝ OMBUDSMAN

ÚRSO zriadil svojho netradičného ÚRSO Ombudsmana v snahe byť bližšie spotrebiteľovi. Nejde o konkrétnu osobu, ale o spôsob, ako chce ÚRSO lepšie počúvať a riešiť problémy spotrebiteľov.
ÚRSO Ombudsman je tým, na koho sa môžete obrátiť, keď si neviete so svojim problémom poradiť. V jednoduchších prípadoch možno nájdete radu priamo na stránke ÚRSO v časti „Spotrebiteľ“, v zložitejších situáciách podajte podnet, resp. návrh na alternatívne riešenie sporu voči svojmu dodávateľovi/distribútorovi energie.
Správny odpočet meradiel elektriny a plynu môže váš rodinný rozpočet negatívne i pozitívne ovplyvniť a je teda kľúčový i v čase súčasnej energetickej krízy. Svoje povinnosti v tomto procese majú distribútori, odberatelia aj dodávatelia energií. Aké druhy odpočtov poznáme a ako sa správne realizujú? ÚRSO pripravil informačnú grafiku pre lepšiu orientáciu odberateľov.
V mestských a obecných nájomných bytoch často žijú sociálne alebo inak znevýhodnené rodiny, ktoré vysoké ceny energií môžu zasiahnuť najvýraznejšie. Ak si však nájomný byt so súhlasom prenajímateľa zriadi vlastné odberné miesto a nájomcom nakupujú elektrinu alebo plyn od dodávateľov individuálne, má daná domácnosť – nájomca právo na regulované ceny. Pozrite si analýzu ÚRSO.

NEPREHLIADNITE TIEŽ...

K žiadostiam, ktoré sú registrované na stránke www.zelenadomacnostiam.sk, budú môcť zhotovitelia aktivovať vydávanie poukážok vo štvrtok 23. marca 2023 od 11.00 h do vyčerpania vyčlenenej sumy. Poukážky k aktivovaným žiadostiam sa začnú vydávať v utorok 28. marca 2023 o 11.00 h.
Slovenská inovačná a energetická agentúra zároveň navýšila rozpočet projektu Zelená domácnostiam o 5 miliónov eur. Mimoriadne doplnenie zdrojov je určené na financovanie inštalácií, ktoré sú zhotovitelia schopní ukončiť do 3 mesiacov. Zároveň SIEA pripravuje nový projekt, v ktorom bude k dispozícii 140 miliónov eur.

Projekt Obnov dom pokračuje. Nová výzva bude zverejnená 27. marca 2023, žiadosti bude možné podávať od konca apríla a so špeciálnymi podmienkami pre znevýhodnené domácnosti sa už nepočíta. Pomoc štátu sa zvyšuje na 75 % oprávnených výdavkov rekonštrukcie, no maximálna výška dotácie je 15 000 eur a podmienkou na jej získanie je úspora energie vo výške minimálne 30 %.