ÚRSO presadzuje viacero kľúčových legislatívnych opatrení na ochranu pred zdražovaním
Opatrenia, ktoré úrad presadzuje, majú ochrániť zraniteľných odberateľov pred dopadmi významného nárastu cien energii od 01.01.2023

ÚRSO už v apríli 2022 upozornil, že pri pokračovaní nárastu trhových cien energií môžu regulované ceny pre domácnosti v roku 2023 vzrásť v prípade tepla o 40 %, v prípade plynu až o 100 % oproti súčasnosti. (Viac info v analýze ÚRSO: https://www.urso.gov.sk/analyza-urso-extremne-vysoke-trhove-ceny-elektriny-a-zemneho-plynu-mozu-zasadne-ovplyvnit-regulovane-ceny-energii-v-roku-2023/)
Predseda ÚRSO Andrej Juris: „Úrad v maximálnej miere využije všetky regulačné nástroje, ktoré mu dáva slovenská legislatíva, aby ochránil záujmy zraniteľných odberateľov energií. Avšak ani pri maximálnom znížení distribučných poplatkov, či primeraného zisku, nie je v súčasnosti šanca na plnú kompenzáciu extrémneho nárastu trhových cien energií na svetových burzách. Napríklad pri plyne totiž tvorí trhová cena až 56 % z celkovej koncovej ceny plynu. A s cenou plynu samozrejme ide ruka v ruke aj cena tepla pre domácnosti v nadchádzajúcej kurenárskej sezóne.“
ÚRSO preto pozorne vníma aktuálne avizované mimoriadne opatrenia vlády SR na zmiernenie dopadov vysokých cien elektriny a plynu na občanov SR. Úrad zároveň zadefinoval 9 tém a návrhov, ktoré kontinuálne a systematicky presadzuje do primárnej legislatívy SR, pre dôkladnejšiu ochranu odberateľov energií v domácnosti na Slovensku pred dopadmi významného nárastu cien energii od 01.01.2023:
Predseda ÚRSO Andrej Juris: „Úrad v maximálnej miere využije všetky regulačné nástroje, ktoré mu dáva slovenská legislatíva, aby ochránil záujmy zraniteľných odberateľov energií. Avšak ani pri maximálnom znížení distribučných poplatkov, či primeraného zisku, nie je v súčasnosti šanca na plnú kompenzáciu extrémneho nárastu trhových cien energií na svetových burzách. Napríklad pri plyne totiž tvorí trhová cena až 56 % z celkovej koncovej ceny plynu. A s cenou plynu samozrejme ide ruka v ruke aj cena tepla pre domácnosti v nadchádzajúcej kurenárskej sezóne.“
ÚRSO preto pozorne vníma aktuálne avizované mimoriadne opatrenia vlády SR na zmiernenie dopadov vysokých cien elektriny a plynu na občanov SR. Úrad zároveň zadefinoval 9 tém a návrhov, ktoré kontinuálne a systematicky presadzuje do primárnej legislatívy SR, pre dôkladnejšiu ochranu odberateľov energií v domácnosti na Slovensku pred dopadmi významného nárastu cien energii od 01.01.2023:
- zákaz tzv. podomového predaja elektriny a plynu,
- zákaz odpojenia odberateľa v domácnosti vo vykurovacom období,
- právo odberateľa v domácnosti v prípade jeho neuhradených záväzkov na poskytnutie splátkového kalendára na primeranú sumu a primerané obdobie v závislosti od jeho platobných možností,
- právo odberateľa využiť bezodplatne služby a pomoc finančného resp. energetického poradcu pri problémoch s vyrovnávaním záväzkov,
- právo odberateľa na pravidelné prehodnocovanie výhodnosti zaradenia do príslušnej tarify s prípadným návrhom na jeho preradenie vzhľadom na históriu odberu,
- zjednodušenie procesu vypovedania zmluvy zo strany odberateľa voči dodávateľovi pri viazanosti na určité obdobie,
- povinnosť potvrdzujúceho audiozáznamu (verifikačného hovoru) po uzavretí zmluvy so zraniteľným odberateľom mimo obchodného priestoru obchodníka,
- určenie maximálnej možnej miery nárastu preddavkových platieb regulovaných produktov pre odberateľov v domácnosti,
- legislatívna úprava procesu zmeny odberateľa.
Predseda ÚRSO Andrej Juris: „Úrad uvedené témy a návrhy priebežne predkladá v rámci legislatívnych konaní a bude pokračovať v hľadaní možností ich zapracovania do primárnej legislatívy.“
Úrad zároveň bude pokračovať v presadzovaní ďalších návrhov do primárnej legislatívy SR, ktoré vyplývajú z aktuálneho vývoja na trhu s elektrinou a plynom ako sú rozšírenie kategórie „odberateľov v domácnosti“ o všetkých odberateľov, ktorí odoberajú elektrinu alebo plyn len na účel spotreby v domácnosti, či právo odberateľa v domácnosti na poskytnutie dostatočných informácií a dostatočného času pred vykonaním odpojenia od dodávky elektriny alebo plynu z dôvodu jeho neuhradených záväzkov.
ÚRSO nemá v zmysle platnej legislatívy SR ako úrad vlastnú legislatívnu iniciatívu, preto je presadenie týchto tém a návrhov do primárnej legislatívy SR v kompetencii jednotlivých ministerstiev ako ústredných orgánov štátnej správy, s ktorými je úrad pripravený naďalej úzko spolupracovať.
Úrad zároveň bude pokračovať v presadzovaní ďalších návrhov do primárnej legislatívy SR, ktoré vyplývajú z aktuálneho vývoja na trhu s elektrinou a plynom ako sú rozšírenie kategórie „odberateľov v domácnosti“ o všetkých odberateľov, ktorí odoberajú elektrinu alebo plyn len na účel spotreby v domácnosti, či právo odberateľa v domácnosti na poskytnutie dostatočných informácií a dostatočného času pred vykonaním odpojenia od dodávky elektriny alebo plynu z dôvodu jeho neuhradených záväzkov.
ÚRSO nemá v zmysle platnej legislatívy SR ako úrad vlastnú legislatívnu iniciatívu, preto je presadenie týchto tém a návrhov do primárnej legislatívy SR v kompetencii jednotlivých ministerstiev ako ústredných orgánov štátnej správy, s ktorými je úrad pripravený naďalej úzko spolupracovať.