ÚRSO pokračuje v aktívnych opatreniach na zmiernenie dopadov dorovnania tzv. „kúrenárskych“ sadzieb
Úrad aj po 01.04.2021 aktívne usmerňuje a monitoruje aktivity distribučných spoločností pri zabezpečení informovanosti vybraných skupín odberateľov elektriny (najmä SSD a.s. sadzba D8 a VSD a.s. sadzba D5) v súvislosti s prípadným prestupom do výhodnejších taríf.

Počas prvých troch mesiacoch roka 2021 distribučné spoločnosti, v súlade s návrhmi a požiadavkami úradu, vyvíjali intenzívnu informačnú kampaň cielenú na vybraných odberateľov využívajúcich elektrinu primárne na kúrenie, tzv. „kúrenárov“. Jej cieľom bolo aktívne napomôcť dotknutým odberateľom optimalizovať svoje náklady na elektrinu, ako napríklad pri rozhodovaní sa o primeranej veľkosti ističov, či pri zvažovaní prestupu do iných výhodnejších taríf.
Predseda ÚRSO Andrej Juris: „Výsledky tejto informačnej kampane podrobíme analýze a preskúmame jej skutočné dopady na odberateľov. Našim cieľom je minimalizovať prípadné negatívne dopady vyplývajúce zo zmien kúrenárskych poplatkov. Budeme skúmať a hľadať ďalšie možnosti pre dotknutých odberateľov tak, aby mali stále možnosť na prípadnú výhodnú zmenu tarify.“
Čo sa stalo
Úrad sa rozhodol riešiť historické nerovnosti v nastavení štruktúry a výšky poplatkov za distribúciu elektriny v niektorých sadzbách (najmä SSD a.s. sadzba D8 a VSD a.s. sadzba D5).
Od 01.04.2021 sa tak časti najmä plne elektrifikovaných domácností na Slovensku, ktoré spravidla elektrinou aj vykurujú, upravujú fixné a variabilné sadzby ich distribučných taríf na úroveň porovnateľnú s ostatnými bežnými odberateľmi elektriny na Slovensku.
Hlavným dôvodom tejto zmeny bola snaha odstrániť krížové nepriame dotácie a priniesť spravodlivosť pre všetkých bežných odberateľov elektriny, ktorí doteraz museli vo svojich účtoch za elektrinu dotovať a doplácať na neprimerane nízke poplatky malej skupiny domácností s veľkým odberom elektriny.
ÚRSO tento krok urobil citlivo – zmenu povolil až po ukončení vykurovacej sezóny, teda od 01.04. 2021 a zároveň trojmesačnou informačnou kampaňou umožnil dotknutým odberateľom, aby dostali možnosť prestúpiť do výhodnejších taríf, alebo si optimalizovali ističe, čo už tisíce z dotknutých odberateľov aj urobilo.
ÚRSO zároveň zdôrazňuje, že tí, čo tak ešte neurobili, stále majú a budú mať takúto možnosť - stačí, ak sa obrátia na svojho dodávateľa alebo distribútora elektriny.