Všeobecné ustanovenia
REMIT je nariadenie EÚ č. 1227/2011 o integrite a transparentnosti veľkoobchodného trhu s energiou, ktoré stanovuje rámec pre monitorovanie veľkoobchodných trhov s energiou v Európskej únii.
REMIT vstúpil do platnosti v roku 2011 s cieľom podporiť otvorenú a férovú súťaž na veľkoobchodných trhoch s energiou v EÚ. Nariadenie zakazuje zneužívanie dôverných informácií v obchodnom styku a manipuláciu s trhom, vrátane pokusu o ňu. Za účelom odhalenia takýchto praktík, posilnenia dôvery vo fungovanie trhov a ochrany záujmov firiem i konečných spotrebiteľov zriadila Agentúra EÚ pre spoluprácu regulačných orgánov v oblasti energetiky (ACER) celoeurópsky monitorovací systém trhu, ktorý je doplnený vyšetrovacími právomocami regulátorov jednotlivých členských štátov. Tento systém je v reakcii na vyvíjajúce sa trhy a ich správanie neustále vylepšovaný, pričom ACER a jednotliví národní regulátori pri analyzovaní a odhaľovaní podozrivého správania na trhoch medzi sebou úzko spolupracujú.
Nariadenie stanovuje základy pre zvýšenie transparentnosti a integrity trhu s energiou a tiež posilnenie dôvery v jeho fungovanie. Jeho cieľom je okrem iného vytvoriť jasnejšie a prísnejšie požiadavky pre účastníkov trhu v EÚ s bydliskom v tretej krajine. Budú musieť určiť zástupcu v členskom štáte, v ktorom sú aktívni na veľkoobchodnom trhu s energiou. Zástupca musí byť určený písomným splnomocnením a bude oprávnený konať v mene účastníka trhu.
Nové nariadenie dáva agentúre ACER právo vyšetrovať prípady s cezhraničným rozmerom, ktoré sa týkajú aspoň dvoch členských štátov. Národné regulačné orgány budú môcť namietať proti výkonu vyšetrovacích právomocí ACER, ak už vyšetrovanie formálne začali alebo na základe rovnakých skutočností ho vykonávajú sami. Regulačné orgány budú mať na vznesenie námietky maximálne 3 mesiace.
Návrhom nariadenia sa zároveň zavádzajú nové nástroje, ktoré môže ACER využívať na vykonávanie vyšetrovaní, napríklad:
- schopnosť vykonávať kontroly na mieste, vydávať žiadosti o informácie a vydávať vyhlásenia,
- schopnosť prijímať rozhodnutia týkajúce sa kontrol na mieste, žiadostí o informácie a povolení alebo odňatia povolení pre platformy pre zverejňovanie dôverných informácií a registrované reportovacie miesta,
- právomoc ukladať pravidelné penále s cieľom zabezpečiť súlad s rozhodnutiami o kontrole na mieste a žiadosťami o informácie.
Právomoc ukladať pokuty za porušenia zákazov alebo podstatných povinností obsiahnutých v nariadení však zostane naďalej v rukách členských štátov.
ACER oslovuje (v otvorenom liste) zainteresované strany s cieľom nastavenia podmienok pre plnenie ich oznamovacích povinností.
Účastníci veľkoobchodného trhu s energiou majú (v zmysle článku 9 REMIT) pred uzatvorením transakcií, ktoré sa majú oznamovať ACER, povinnosť sa zaregistrovať u národného regulačného orgánu v členskom štáte, v ktorom majú svoje sídlo alebo bydlisko, alebo – ak nemajú sídlo ani bydlisko v EÚ - v členskom štáte, v ktorom sú aktívni.
Nariadením sa stanovujú primerané požiadavky na opatrenia, postupy a systémy, ktoré by mali mať zavedené organizátori trhu a investičné spoločnosti prevádzkujúce obchodné miesto a všetky osoby, ktoré profesionálne zabezpečujú alebo vykonávajú transakcie, na účely nahlasovania pokynov a transakcií, ktoré by mohli predstavovať obchodovanie s využitím dôverných informácií, manipuláciu s trhom alebo pokus o obchodovanie s využitím dôverných informácií alebo o manipuláciu s trhom podľa nariadenia (EÚ) č. 596/2014. Tieto požiadavky by mali pomôcť pri predchádzaní zneužívaniu trhu a pri jeho odhaľovaní. Mali by takisto pomôcť zabezpečiť, aby oznámenia predkladané príslušným orgánom boli zmysluplné, komplexné a užitočné. Zavádzajú sa predpoklady na primerané systémy na monitorovanie pokynov a transakcií, s cieľom zabezpečiť účinné odhaľovanie zneužívania trhu. Takéto systémy by mali riadne vyškoleným pracovníkom umožniť vykonávanie potrebných analýz. Systémy na monitorovanie zneužívania trhu by mali byť schopné na základe vopred určených parametrov generovať varovania s cieľom umožniť vykonať podrobnejšiu analýzu zameranú na odhalenie možného obchodovania s využitím dôverných informácií, manipulácie s trhom alebo pokusu o obchodovanie s využitím dôverných informácií alebo o manipuláciu s trhom.
S cieľom uľahčiť a podporiť jednotný prístup a praktiky v celej Únii, pokiaľ ide o predchádzanie zneužívaniu trhu a jeho odhaľovanie, je vhodné stanoviť podrobné ustanovenia, ktorými sa zosúladí obsah, vzorový formulár a harmonogram nahlasovania podozrivých pokynov a transakcií.
Výkon dohľadu
ÚRSO monitoruje pokyny a transakcie účastníkov trhu, ktoré môžu ovplyvniť slovenské veľkoobchodné trhy s elektrinou alebo plynom. V tomto kontexte analyzuje technické a ekonomické faktory ovplyvňujúce ponuky a transakcie účastníkov trhu. ÚRSO monitoruje kvalitu informácií zverejňovaných účastníkmi trhu, pričom osobitnú pozornosť venuje informáciám o dostupnosti výrobných zariadení elektriny.
Úlohy ÚRSO v procese zabezpečenia dohľadu nad veľkoobchodnými trhmi.