Podnety
Podávateľ podnetu môže úradu doručiť podnet popisujúci neželaný postup voči regulovanému subjektu a osobe podliehajúcej kontrole, štátnemu dozoru, dozoru a dohľadu:
- Poštou:
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví
Tomášikova 28C
821 01 Bratislava 3 - Elektronickou poštou:
spotrebitel@urso.gov.sk - Osobne do podateľne úradu
Pri podaní podnetu je nutné uviesť identifikačné údaje osoby voči ktorej podnet smeruje a detailný popis skutkového stavu, ktorý chce podávateľ podnetu preveriť.
V prípade, ak podávateľ podnetu pošle úradu podnet, úrad preskúmava postup regulovaného subjektu a osoby podliehajúcej kontrole, štátnemu dozoru, dozoru a dohľadu, voči ktorému podnet smeruje, prípadne úrad zodpovie iné otázky, ktoré podávateľ podnetu od úradu žiada zodpovedať.
Pre riadne vybavenie podnetu je vhodné úradu predložiť všetky podklady, doklady, písomnosti a uviesť všetky známe informácie na základe ktorých bol podnet podaný. Úrad v rámci riešenia predmetného podnetu môže, v závislosti od povahy podnetu, od podávateľa podnetu žiadať podnet doplniť, ako napríklad o predchádzajúce vybavenie reklamácie v súlade s reklamačným poriadkom dodávateľa/distribútora energie. Úrad následne zhodnotí, či bola reklamácia vyriešená správne a či boli posúdené všetky relevantné skutočnosti. V prípade odpojenia od dodávky elektriny alebo plynu sa môžete na úrad obrátiť ihneď, avšak odporúčame Vám preveriť si u dodávateľa/distribútora energie dôvod, pre ktorý k odpojeniu došlo.
Úrad zásadne koná nestranne s dôrazom na ochranu zákonných práv účastníkov trhu s energiami a s cieľom dospieť k spravodlivému stanovisku resp. záveru na základe skutočností, ktoré má od podávateľa podnetu aj od regulovaného subjektu, alebo inej osoby podliehajúcej kontrole, štátnemu dozoru, dozoru a dohľadu. Neznamená to pre podávateľa podnetu žiadne finančné náklady. Treba však mať na pamäti, že podanie nemá vplyv na splatnosť prípadných pohľadávok.
- Postupujte podľa reklamačného poriadku svojho dodávateľa/distribútora energie (listom, e-mailom, osobne v zákazníckom centre, príp. telefonicky) a počkajte na jej vybavenie, spravidla v 30-dňovej lehote.
- Ak nie ste spokojní s vybavením reklamácie, zistite na aký subjekt dohľadu sa vo vašom prípade môžete obrátiť.
- Opíšte svoj prípad chronologicky a poznačte si všetky dôležité termíny a lehoty.
- Uveďte z akého dôvodu podávate podanie a akú nápravu chcete dosiahnuť.
Úrad posúdi prípad objektívne, v súlade so zákonnými právami, povinnosťami a chránenými záujmami podávateľov podnetu, regulovaných subjektov a osôb podliehajúcich kontrole, štátnemu dozoru, dozoru a dohľadu a na základe predložených dokumentov a poskytnutých informácii. Následne úrad zašle stanovisko, prípadne odpoveď, k celej veci, v ktorom uvedie, či podľa jeho názoru došlo k porušeniu príslušných právnych predpisov, prípadne či boli porušené zákonné práva a povinnosti. V prípade, že regulovaný subjekt, alebo osoba podliehajúca kontrole, štátnemu dozoru, dozoru a dohľadu povinnosti vyplývajúce z ustanovení príslušných všeobecne záväzných právnych predpisov poruší, vyzve ho úrad na zjednanie nápravy. Uplatnenie náhrady škody v prípade pochybenia je však už v právomoci všeobecných súdov.
Pre vybavenie podnetov zo strany úradu vo všeobecnosti neexistuje zákonná lehota. Avšak úrad sa spravidla snaží vybaviť podnety v čo najkratšej lehote, od skompletizovania všetkých potrebných podkladov pre posúdenie veci. Úrad zároveň uvádza, že prešetrenie veci môže byť zdĺhavejšie a to vzhľadom k množstvu podaných podnetov, počtu procesných úkonov nevyhnutných k riadnemu prešetreniu podnetu a náročnosti podnetov.
Právomoci úradu vyplývajú najmä zo zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike v znení neskorších predpisov, ale aj z ďalších zákonov a všeobecne záväzných právnych predpisov týkajúcich sa regulácie v sieťových odvetviach. Úrad môže konať len v súlade s ústavou a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Úrad v rámci ochrany spotrebiteľa nemá právomoc vydávať právne záväzné stanoviská, iba zhodnocuje, či regulovaný subjekt konal v súlade so zákonom a či bolo poškodené právo spotrebiteľa. Úrad taktiež nie je oprávnený preverovať konanie tretích osôb, napr. externých predajcov, poštové služby, či kontrolovať pravosť podpisov. Úrad v rámci ochrany spotrebiteľa preveruje správanie sa regulovaného subjektu voči spotrebiteľovi v súlade so zákonom stanovenými právami a povinnosťami a v rámci svojich kompetencií. Týka sa to najmä práv a povinností vyplývajúcich zo zmluvy s regulovaným subjektom, a s tým súvisiacich úkonov, ako napr. výpoveď, odstúpenie od zmluvy, ukončenie zmluvy, zmena dodávateľa, podmienky uzavretia zmluvy pri podomovom predaji, fakturácia a vyúčtovanie, nedoplatky, pripojenie a odpojenie odberného miesta, zákonnosť uplatňovania cien a taríf, kvalita dodávky, zákaznícky servis a pod. Spotrebiteľ sa však na úrad môže obrátiť v podstate s každým problémom, ktorý sa týka dodávok a distribúcie elektriny alebo plynu, ktorý má na odbernom mieste a s ktorým potrebuje poradiť.
V prípade potreby rýchlejšej rady alebo odporúčania, sa odberateľ môže na úrad obrátiť telefonicky a príslušný zamestnanec spotrebiteľovi odporučí, aký postup by bolo vhodné zvoliť. V prípade, ak po preskúmaní úrad zistí, že podnet nepatrí do jeho kompetencie, postúpi ho príslušnému orgánu štátnej správy a odberateľa o tom upovedomí alebo úrad spotrebiteľovi odporučí, aby sa obrátil priamo na príslušný orgán.