Preskočiť na hlavný obsah

Podnety

Vypublikované:
Obsah

Odberateľ môže úradu doručiť podnet popisujúci neželaný postup dodávateľa alebo prevádzkovateľa distribučnej siete alebo sústavy a pod.:

  • Poštou:
    Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, Tomášikova 28C, 821 01 Bratislava 3
  • Elektronickou poštou: spotrebitel@urso.gov.sk
  • Osobne do podateľne úradu
  • Elektronické podanie prostredníctvom www.slovensko.sk

Pri podaní podnetu je nutné uviesť identifikačné údaje odberateľa, odberného miesta, prípadne zmluvy a detailný popis skutkového stavu, ktorý chce odberateľ preveriť.

V prípade, ak odberateľ pošle úradu podnet, úrad preskúmava postup regulovaných subjektov, voči ktorému podnet smeruje, prípadne úrad zodpovie iné otázky, ktoré odberatelia od úradu žiadajú zodpovedať.

Pre riadne vybavenie podnetu je vhodné úradu predložiť korešpondenciu so svojím dodávateľom/distribútorom energie. Úrad v rámci riešenia predmetného podnetu môže, v závislosti od povahy podnetu, od odberateľa žiadať napríklad o predchádzajúce vybavenie reklamácie v súlade s reklamačným poriadkom dodávateľa/distribútora energie. Úrad následne zhodnotí, či bola reklamácia vyriešená správne a či boli posúdené všetky relevantné skutočnosti. V prípade odpojenia od dodávky elektriny alebo plynu sa môžete na úrad obrátiť ihneď, avšak odporúčame Vám preveriť si u dodávateľa/distribútora energie dôvod, pre ktorý k odpojeniu došlo. Úrad zásadne koná nestranne s dôrazom na ochranu zákonných práv odberateľa a s cieľom dospieť k spravodlivému stanovisku resp. záveru na základe skutočností, ktoré má od spotrebiteľa aj od regulovaného subjektu. Neznamená to pre odberateľa žiadne finančné náklady. Treba však mať na pamäti, že podanie nemá vplyv na splatnosť prípadných pohľadávok.

  1. Postupujte podľa reklamačného poriadku svojho dodávateľa/distribútora energie (listom, e-mailom, osobne v zákazníckom centre, príp. telefonicky) a počkajte na jej vybavenie, spravidla v 30-dňovej lehote.
  2. Ak nie ste spokojní s vybavením reklamácie, zistite na aký subjekt dohľadu sa vo vašom prípade môžete obrátiť. 
  3. Opíšte svoj prípad chronologicky a poznačte si všetky dôležité termíny a lehoty.
  4. Uveďte z akého dôvodu podávate podanie a akú nápravu chcete dosiahnuť.

Úrad posúdi prípad objektívne, v súlade so zákonnými právami a povinnosťami odberateľov i regulovaných subjektov a na základe predložených dokumentov od oboch strán. Následne úrad zašle stanovisko, prípadne odpoveď, k celej veci, v ktorom uvedie, či podľa jeho názoru došlo k porušeniu príslušných právnych predpisov zo strany spotrebiteľa alebo regulovaného subjektu, prípadne či boli porušené zákonné práva spotrebiteľa alebo spotrebiteľ nesplnil svoje zákonné povinnosti. V prípade, že regulovaný subjekt poruší spotrebiteľské práva, vyzve ho úrad na zjednanie nápravy. Uplatnenie náhrady škody spotrebiteľom v prípade pochybenia dodávateľa/distribútora energie je však už v právomoci všeobecných súdov.

Pre vybavenie podnetov zo strany úradu vo všeobecnosti neexistuje zákonná lehota. Avšak úrad sa spravidla snaží vybaviť podnety v čo najkratšej lehote, od skompletizovania všetkých potrebných podkladov pre posúdenie veci.

Právomoci úradu vyplývajú najmä zo zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike v znení neskorších predpisov, ale aj z ďalších zákonov a všeobecne záväzných právnych predpisov týkajúcich sa regulácie v sieťových odvetviach. Úrad môže konať len v súlade s ústavou a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi.

Úrad v rámci ochrany spotrebiteľa nemá právomoc vydávať právne záväzné stanoviská, iba zhodnocuje, či regulovaný subjekt konal v súlade so zákonom a či bolo poškodené právo spotrebiteľa. Úrad taktiež nie je oprávnený preverovať konanie tretích osôb, napr. externých predajcov, poštové služby, či kontrolovať pravosť podpisov. Úrad v rámci ochrany spotrebiteľa preveruje správanie sa regulovaného subjektu voči spotrebiteľovi v súlade so zákonom stanovenými právami a povinnosťami a v rámci svojich kompetencií. Týka sa to najmä práv a povinností vyplývajúcich zo zmluvy s regulovaným subjektom, a s tým súvisiacich úkonov, ako napr. výpoveď, odstúpenie od zmluvy, ukončenie zmluvy, zmena dodávateľa, podmienky uzavretia zmluvy pri podomovom predaji, fakturácia a vyúčtovanie, nedoplatky, pripojenie a odpojenie odberného miesta, zákonnosť uplatňovania cien a taríf, kvalita dodávky, zákaznícky servis a pod. Spotrebiteľ sa však na úrad môže obrátiť v podstate s každým problémom, ktorý sa týka dodávok a distribúcie elektriny alebo plynu, ktorý má na odbernom mieste a s ktorým potrebuje poradiť.

V prípade potreby rýchlejšej rady alebo odporúčania, sa odberateľ môže na úrad obrátiť telefonicky a príslušný zamestnanec spotrebiteľovi odporučí, aký postup by bolo vhodné zvoliť. V prípade, ak po preskúmaní úrad zistí, že podnet nepatrí do jeho kompetencie, postúpi ho príslušnému orgánu štátnej správy a odberateľa o tom upovedomí alebo úrad spotrebiteľovi odporučí, aby sa obrátil priamo na príslušný orgán.

Aktualizované:
Skočiť na začiatok obsahu Skočiť na hlavičku