REMIT je nariadenie EÚ č. 1227/2011 o integrite a transparentnosti veľkoobchodného trhu s energiou, ktoré stanovuje rámec pre monitorovanie veľkoobchodných trhov s energiou v Európskej únii.
 
REMIT vstúpil do platnosti v roku 2011 s cieľom podporiť otvorenú a férovú súťaž na veľkoobchodných trhoch s energiou v EÚ. Nariadenie zakazuje zneužívanie dôverných informácií v obchodnom styku a manipuláciu s trhom, vrátane pokusu o ňu. Za účelom odhalenia takýchto praktík, posilnenia dôvery vo fungovanie trhov a ochrany záujmov firiem i konečných spotrebiteľov zriadila Agentúra EÚ pre spoluprácu regulačných orgánov v oblasti energetiky (ACER) celoeurópsky monitorovací systém trhu, ktorý je doplnený vyšetrovacími právomocami regulátorov jednotlivých členských štátov. Tento systém je v reakcii na vyvíjajúce sa trhy a ich správanie neustále vylepšovaný, pričom ACER a jednotliví národní regulátori pri analyzovaní a odhaľovaní podozrivého správania na trhoch medzi sebou úzko spolupracujú.
 
Účastníci veľkoobchodného trhu s energiou majú v zmysle článku 8 nariadenia REMIT povinnosť oznamovať (reportovať) záznamy o transakciách na veľkoobchodných trhoch s energiou vrátane pokynov na obchodovanie agentúre ACER. Oznamovať údaje môže v ich mene aj iná osoba alebo orgán (čl. 8 odsek 4 písm. b) až f) REMIT), napr. tzv. registrovaný oznamovací mechanizmus (v podmienkach Slovenskej republiky spoločnosti OKTE, a.s. alebo Solien, s.r.o.).
 
Revidované nariadenie o integrite a transparentnosti veľkoobchodného trhu s energiou Nariadenie EÚ 2024/1106, nadobúda účinnosť 7. mája 2024. cieľom nariadenia, je zlepšiť ochranu Únie pred manipuláciou s trhom na veľkoobchodnom trhu s energiou na úrovni Únie. Týmto nariadením sa posilní dohľad nad trhom v Európskej únii a zabezpečí sa otvorená a spravodlivá hospodárska súťaž na veľkoobchodných trhoch s energiou.
 

Nariadenie stanovuje základy pre zvýšenie transparentnosti a integrity trhu s energiou a tiež posilnenie dôvery v jeho fungovanie. Jeho cieľom je okrem iného vytvoriť jasnejšie a prísnejšie požiadavky pre účastníkov trhu v EÚ s bydliskom v tretej krajine. Budú musieť určiť zástupcu v členskom štáte, v ktorom sú aktívni na veľkoobchodnom trhu s energiou. Zástupca musí byť určený písomným splnomocnením a bude oprávnený konať v mene účastníka trhu.

Nové nariadenie dáva agentúre ACER právo vyšetrovať prípady s cezhraničným rozmerom, ktoré sa týkajú aspoň dvoch členských štátov. Národné regulačné orgány budú môcť namietať proti výkonu vyšetrovacích právomocí ACER, ak už vyšetrovanie formálne začali alebo na základe rovnakých skutočností ho vykonávajú sami. Regulačné orgány budú mať na vznesenie námietky maximálne 3 mesiace.


Návrhom nariadenia sa zároveň zavádzajú nové nástroje, ktoré môže ACER využívať na vykonávanie vyšetrovaní, napríklad:

  • schopnosť vykonávať kontroly na mieste, vydávať žiadosti o informácie a vydávať vyhlásenia,
  • schopnosť prijímať rozhodnutia týkajúce sa kontrol na mieste, žiadostí o informácie a povolení alebo odňatia povolení pre platformy pre zverejňovanie dôverných informácií a registrované reportovacie miesta,
  • právomoc ukladať pravidelné penále s cieľom zabezpečiť súlad s rozhodnutiami o kontrole na mieste a žiadosťami o informácie.

Právomoc ukladať pokuty za porušenia zákazov alebo podstatných povinností obsiahnutých v nariadení však zostane naďalej v rukách členských štátov.

ACER oslovuje (v otvorenom liste) zainteresované strany s cieľom nastavenia podmienok pre plnenie ich oznamovacích povinností. 

Zoznam zmlúv a derivátov, ktoré sa oznamujú, jednotné pravidlá oznamovania predmetných informácií a stanovený termín a formu oznamovania informácií určuje tzv. vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 1348/2014  o oznamovaní údajov, ktorým sa vykonáva článok 8 ods. 2 a 6 REMIT ("vykonávacie nariadenie"), ktoré je účinné od roku 2015.

Účastníci veľkoobchodného trhu s energiou majú (v zmysle článku 9 REMIT) pred uzatvorením transakcií, ktoré sa majú oznamovať ACER, povinnosť sa zaregistrovať u národného regulačného orgánu v členskom štáte, v ktorom majú svoje sídlo alebo bydlisko, alebo – ak nemajú sídlo ani bydlisko v EÚ - v členskom štáte, v ktorom sú aktívni. 
 
Účastníci trhu, ktorí majú svoje sídlo alebo bydlisko v Slovenskej republike, sú povinní sa pred vykonávaním transakcií na veľkoobchodnom trhu s elektrinou alebo plynom zaregistrovať v národnom registri spravovaným ÚRSO (tzv. CEREMP).
 
Je potrebné poznamenať, že registrácia v národnom registri nepredstavuje povolenie alebo licenciu na vykonávanie obchodných transakcií na veľkoobchodnom trhu, ale je nevyhnutnou podmienkou na ich vykonávanie. Po schválení registrácie bude účastníkovi trhu pridelený tzv. ACER kód, prostredníctvom ktorého účastník trhu oznamuje ACER svoje transakcie. 
 
REMIT dopĺňa a rozširuje reguláciu finančných trhov, keďže s energetickými produktmi sa v najširšom slova zmysle obchoduje aj s ako finančnými nástrojmi. Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 596/2014 zo 16. apríla 2014 o zneužívaní trhu (tzv. nariadenie o zneužívaní trhu, MAR) sa ustanovuje spoločný regulačný rámec týkajúci sa obchodovania s využitím dôverných informácií, neoprávneného zverejnenia dôverných informácií a manipulácie s trhom (zneužívanie trhu), ako aj opatrení na zabránenie zneužívania trhu s cieľom zaistiť integritu finančných trhov v Únii a zvýšiť ochranu investorov a ich dôveru v tieto trhy.
 
DELEGOVANÉ NARIADENIE KOMISIE (EÚ) 2016/957 z 9. marca 2016, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 596/2014, pokiaľ ide o regulačné technické predpisy na stanovenie vhodných opatrení, systémov a postupov, ako aj vzorových oznámení, ktoré sa majú používať na predchádzanie praktikám zneužívania alebo podozrivým pokynom či transakciám, na ich odhaľovanie a nahlasovanie.

Nariadením sa stanovujú primerané požiadavky na opatrenia, postupy a systémy, ktoré by mali mať zavedené organizátori trhu a investičné spoločnosti prevádzkujúce obchodné miesto a všetky osoby, ktoré profesionálne zabezpečujú alebo vykonávajú transakcie, na účely nahlasovania pokynov a transakcií, ktoré by mohli predstavovať obchodovanie s využitím dôverných informácií, manipuláciu s trhom alebo pokus o obchodovanie s využitím dôverných informácií alebo o manipuláciu s trhom podľa nariadenia (EÚ) č. 596/2014. Tieto požiadavky by mali pomôcť pri predchádzaní zneužívaniu trhu a pri jeho odhaľovaní. Mali by takisto pomôcť zabezpečiť, aby oznámenia predkladané príslušným orgánom boli zmysluplné, komplexné a užitočné. Zavádzajú sa predpoklady na primerané systémy na monitorovanie pokynov a transakcií, s cieľom zabezpečiť účinné odhaľovanie zneužívania trhu. Takéto systémy by mali riadne vyškoleným pracovníkom umožniť vykonávanie potrebných analýz. Systémy na monitorovanie zneužívania trhu by mali byť schopné na základe vopred určených parametrov generovať varovania s cieľom umožniť vykonať podrobnejšiu analýzu zameranú na odhalenie možného obchodovania s využitím dôverných informácií, manipulácie s trhom alebo pokusu o obchodovanie s využitím dôverných informácií alebo o manipuláciu s trhom.

S cieľom uľahčiť a podporiť jednotný prístup a praktiky v celej Únii, pokiaľ ide o predchádzanie zneužívaniu trhu a jeho odhaľovanie, je vhodné stanoviť podrobné ustanovenia, ktorými sa zosúladí obsah, vzorový formulár a harmonogram nahlasovania podozrivých pokynov a transakcií.